Thursday, January 13, 2011

PENGENALAN E-DISIPLIN

1. KONSEP

Sistem ini merupakan satu sistem pengurusan disiplin yang dapat mengesan dan mengawal tingkahlaku murid. Seterusnya langkah-langkah intervensi dapat dirancang dan dilaksanakan di sekolah bagi melahirkan modal insan murid yang seimbang dari aspek jasmani, emosi, rohani, dan intelek, selaras dengan kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

2. VISI

Modal Insan Murid Terbilang

3. MISI

Memastikan pengurusan disiplin sekolah berada pada tahap yang terbaik, mempunyai daya kawal selia disiplin yang mantap dan berkesan.

4. SENARIO SEDIA ADA

Kaedah pengurusan dan amalan sedia ada agak pelbagai dan merumitkan. Hal ini berlaku kerana setiap sekolah mempunyai gaya dan cara pengurusan tersendiri. Keadaan ini semakin menyulitkan apabila ada antara guru-guru yang tidak memahami peraturan dan Pekeliling berkaitan disiplin, ditambah pula dengan gangguan emosi dalam kalangan guru. Justeru banyaklah tersiarnya berita kecacatan pengurusan disiplin sekolah di media masa.

4.1 TUMPUAN TINGKAH LAKU

Dalam amalam biasa, aspek yang sering diberi perhatian dalam pengurusan disiplin murid adalah terhadap tingkah laku negatif murid. Murid-murid akan dihukum dengan pelbagai cara dan kaedah (adakalanya melangar peraturan yang ada).

4.2 PENGURUSAN DISIPLIN

Amalan biasa juga, menjadikan Setiausaha Disiplin dan GPK HEM sebagai personel penyelesai masalah disiplin. Mereka menjadi orang yang dilonggokkan dengan pelbagai masalah disiplin, sedangkan mereka juga mempunyai tanggungjawab khusus, yang sama seperti guru-guru lain. Akhirnya, tugas menyelesaikan masalah disiplin menjadi bebanan tambahan yang merungsingkan.

Justeru kita melihat bahawa lantikan Guru Disiplin terdiri dalam kalangan guru-guru lelaki yang garang, brutal dan berani. Keadaan ini menimbulkan ketidakadilan, sehingga membolehkan sebahagian guru terselamat atau mengelak daripada dilantik sebagai Guru Disiplin.

5 SENARIO SEPATUTNYA

e-Disiplin cuba mewujudkan senario baru dan sepatutnya dalam pengurusan disiplin.

5.1 TUMPUAN TINGKAH LAKU SEPATUTNYA

e-Disiplin memberikan tumpuan kepada aspek tingkah laku murid sama ada berbentuk negatif ataupun positif. Kedua-dua jenis tingkah laku ini diambil kira dalam proses memulihkan murid. Tingkah laku negatif akan diberikan markah celaan, manakala tingkah laku positif akan diberikan markah pujian. Kedua-dua jenis markah ini akan diadun untuk menentukan tahap disiplin seseorang murid. Adunan ini akan disusuli pula dengan sesi bimbingan dan kaunseling untuk membentuk sahsiah murid pada tahap yang terbaik.

5.2 PENGURUSAN DISIPLIN YANG SEPATUTNYA

e-Disiplin cuba merealisasikan pekeliling bahawa semua guru adalah guru disiplin. Manakala Setiausaha Disiplin berperanan sebagai penyelaras pengurusan disiplin. Melalui kaedah pengurusan disiplin yang minimum, keadaan ini akan dapat dicapai.

Lantikan Setiausaha Disiplin boleh dibuat tanpa perlu mengambil kira perwatakan dan jantina seseorang guru. Hakikatnya sesiapa sahaja boleh dilantik sbagai Setiausaha Disiplin.

5.3 PENYIMPANAN REKOD

e-Disiplin menyediakan kaedah penyimpanan rekod dalam komputer atau pemacu lain.. Kaedah ini akan mengurangkan beban dan ruang kerja pengurusan disiplin khususnya berkaitan kerja-keja perkeranian dan sistem fail. Malah keadah ini juga akan mengurangkan penggunaan kertas.

6 KAEDAH

e-Disiplin adalah kaedah memulihkan disiplin murid. Justeru itu, e-Disiplin bergerak atas laporan salah laku murid, dan akan disusuli dengan usaha-usaha pemulihan dan bimbingan.

6.1 SALAH LAKU

6.1.1 JENIS SALAH LAKU

Jenis salah laku yang ada dalam e-Disiplin adalah berdasarkan senarai salah laku dalam Sistem Salah Laku Disiplin Murid (SSDM) Kementerian Pelajran, seperti berikut.

Kod Kesalahan

Kesalahan

TINGKAH LAKU JENAYAH

A01

BERJUDI

A02

MENCURI

A03

MENGANCAM/MEMUKUL/MENCEDERAKAN GURU

A04

MENGANCAM/MEMUKUL/MENCEDERAKAN KAKITANGAN

A05

MENGANCAM/MEMUKUL/MENCEDERAKAN MURID

A06

PERAS UGUT

A07

GENGSTERISME

A08

BAWA SENJATA MERBAHAYA

A09

MENCABUL KEHORMATAN

A10

MENCEROBOH

A11

TUNJUK PERASAAN

A12

MERUSUH

A13

MEMBUNUH

A14

MEROGOL

A15

BERGADUH

PENYALAHGUNAAN DADAH / INHALAN / RACUN

B01

MEMILIKI / MENYIMPAN

B02

MEMBEKAL / MENAWARKAN

B03

MENJUAL / MENGEDAR

B04

MENGHISAP / MENYUNTIK / MENYEDUT / MEMINUM / MENGHIDU

B05

MENGHIDU BAHAN-BAHAN INHALAN

BULI

C01

BULI BAHASA

C02

BULI FIZIKAL

C03

BULI ISYARAT

C04

BULI PERHUBUNGAN

ROKOK

D01

MEMILIKI / MENYIMPAN

D02

MEMBEKAL / MENAWARKAN

D03

MENJUAL DAN MENGEDAR

D04

MENGHISAP

1. Kali Pertama (1 Rotan)

2. Kali Kedua (2 Rotan)

3. Kali Ketiga ( 3 Rotan)

4. Kali Keempat (Gantung)

5. Kali Kelima (Buang)

PONTENG

E01

PONTENG SEKOLAH

1. 3 hari berturur-turut atau 10 hari tidak berturur-turut

2. 10 hari berturur-turut atau 20 hari tidak berturur-turut

3. 17 hari berturur-turut atau 40 hari tidak berturur-turut

4. 31 hari berturur-turut atau 60 hari tidak berturur-turut

E02

PONTENG KELAS

E03

PONTENG AKTIVITI KOKURIKULUM

E04

PONTENG UJIAN / PEPERIKSAAN

E05

PONTENG PREP

E06

PONTENG ASRAMA

E07

PONTENG ACARA RASMI SEKOLAH

E08

PONTENG PERHIMPUNAN

TINGKAH LAKU LUCAH

F01

BERCUMBUAN

F02

BERKHALWAT

F03

BAWA BAHAN LUCAH

F04

MENGEDAR BAHAN LUCAH

F05

MENGINTAI

F06

MENGGUNAKAN KATA / PERBUATAN LUCAH

F07

MELUKIS & MENULIS KATA-KATA DAN GAMBAR LUCAH

F08

MENONTON VCD / FILEM LUCAH

F09

MEMELUK MURID LAIN JANTINA

F10

BERDUA-DUAAN YANG MENIMBULKAN SYAK

TINGKAH LAKU KURANG SOPAN / BIADAP

G01

BIADAP KEPADA GURU

G02

BIADAP KEPADA KAKITANGAN

G03

BIADAP KEPADA TETAMU

G04

BERKELAKUAN KASAR KEPADA MURID

G05

BERBAHASA KESAT / KASAR KEPADA MURID

G06

MEMINUM / MEMBELI / MENYIMPAN / MENGEDAR MINUMAN YANG MEMABUKKAN

G07

MEMBUANG SAMPAH MERATA-RATA

G08

INGKAR ARAHAN GURU

G09

INGKAR ARAHAN PENGAWAS

G10

MELUDAH DI TEMPAT TIDAK SEPATUTNYA

KESALAHAN VANDALISME

H01

MEROSAKKAN HARTA BENDA SEKOLAH

H02

MEROSAKKAN HARTA BENDA ASRAMA

H03

MEROSAKKAN HARTA BENDA KANTIN

H04

MEROSAKKAN PERALATAN BILIK-BILIK KHAS

H05

MEROSAKKAN TANAMAN TUMBUHAN / TANAMAN HIASAN

H06

MENCONTENG DINDING BANGUNAN SEKOLAH

H07

MENCONTENG DINDING BANGUNAN ASRAMA

H08

MEROSAK / MENGOYAK BUKU SPBT

H09

MEROSAKKAN PERALATAN SUKAN

H10

MEROSAKKAN KENDERAAN GURU BESAR / PENGETUA / GURU / KAKITANGAN

H11

MEROSAKKAN HARTA / KENDERAAN MURID

TINGKAH LAKU TIDAK AMANAH

J01

PECAH AMANAH

J02

BERBOHONG

J03

TIDAK BERTANGGUNGJAWAB

J04

TIDAK JUJUR

KENAKALAN

K01

MENUNGGANG MOTOSIKAL DALAM KAWASAN SEKOLAH

K02

MASUK TANDAS BERLAINAN JANTINA

K03

SENGAJA MEMBUNYIKAN LOCENG KECEMASAN

K04

MENGGANGGU SEMASA PENGAJARAN & PEMBELAJARAN

K05

TIDAK IKUT GILIRAN / BEREBUT-REBUT / BERTOLAK-TOLAK

K06

MEMBAWA / BERMAIN MERCUN

K07

MENGUBAHSUAI PENDAWAIAN ELEKTRIK

K08

KELUAR KAWASAN SEKOLAH / ASRAMA TANPA KEBENARAN

K09

BERMAIN DALAM DORM

K10

MELANGGAR PERATURAN ASRAMA

TINGKAH LAKU TIDAK PENTINGKAN MASA

L01

LEWAT KE SEKOLAH

L02

LEWAT KE PERHIMPUNAN

L03

LEWAT MASUK KELAS

L04

LEWAT DATANG AKTIVITI LUAR KELAS / KOKURIKULUM

L05

LEWAT MASUK / BALIK KE ASRAMA

KEKEMASAN DIRI

M01

BERKUKU PANJANG

M02

MEWARNA KUKU / BERINAI

M03

BERAMBUT PANJANG

M04

RAMBUT BERFESYEN

M05

BERMISAI / BERJANGGUT

M06

MEMAKAI PAKAIAN TIDAK MENGIKUT PERATURAN

M07

PAKAI BARANG KEMAS

M08

MENCUKUR BULU KENING

M09

MEMAKAI ALAT SOLEK

PENGLIBATAN POLITIK

N01

PENGLIBATAN DALAM PERHIMPUNAN / PERARAKAN POLITIK

N02

MERAYU UNDI DALAM PILIHANRAYA

N03

MENYEBAR PENULISAN / DOKUMEN / PROPAGANDA POLITIK

6.1.2 MARKAH

Markah-markah salah laku adalah ditetapkan seperti berikut;

  1. Markah hendaklah antara 3, 5, dan 10. Markah 3 bermaksud kes salah laku yang dianggap ringan. Markah 5 bermaksud kesalahan yang sederhana atau kesalahan ringan yang diulang-ulang, Markah 10 bermaksud salah laku yang berat.
  2. Penetapan markah mestilah berdasarkan kelulusan Pengetua dan GPK HEM.

6.2 AMARAN DISIPLIN

Amaran Disiplin mestilah mengikut turutan. Melalui sistem ini, amaran disiplin adalah seperti berikut;

6.2.1 Amaran Disiplin Pertama (Bertulis) – (AD1)

Amaran ini dikeluarkan apabila markah salah laku mencapai antara 20 hingga 30 markah.

Amaran ini hanya dikeluarkan sekali untuk setiap murid sepanjang persekolahnnya.

6.2.2 Amaran Disiplin Kedua (Bertulis) – (AD2)

Amaran ini dikeluarkan apabila markah salah laku mencapai antara 30 hingga 40 markah. Amaran ini juga hanya dikeluarkan sekali untuk setiap murid sepanjang persekolahnnya.

6.2.3 Amaran Disiplin Ketiga (Gantung Sekolah) – (AD3)

Amaran ini dikeluarkan apabila markah salah laku mencapai antara 60 hingga 70 markah. Bagaimanapun, Pengetua boleh menggantung murid (Kes Khas) tanpa Amaran Disiplin Pertama dan Kedua. Dalam hal ini, apabila murid digantung (bagi kes khas), bermaksud Amaran Disiplin Pertama (AD1) dan Amaran Disiplin Kedua (AD2) dikeluarkan serentak bersama-sama hukuman gantung sekolah. Prosedur hukuman gantung sekolah adalah seperti berikut;

  1. Keluarkan Surat Pertuduhan (dari sistem)
  2. Panggil murid untuk dibicarakan atau diambil pengakuan
  3. Serahkan Surat Pertuduhan Gantung.
  4. Murid diberi peluang untuk membuat Surat Rayuan dalam tempoh 14 hari.
  5. Selepas murid menghantar Surat Rayuan, atau selepas tempoh 14 hari (mana-mana yang terdahulu) Pengetua boleh membuat pertimbangan sama ada untuk menggantung atau tidak murid berkenaan.
  6. Jika dihukum gantung, gunakan borang dalam sistem untuk mengeluarkan Surat Hukuman Gantung

6.2.4 Amaran Disiplin Keempat (Amaran Akhir) – (AD4)

Amaran ini dkeluarkan apabila markah salah laku mencapai antara 80 dan 90 markah. Amaran ini juga hanya dikeluarkan sekali untuk setiap murid sepanjang persekolahnnya.

6.2.5 Buang Sekolah – (AD5)

Amaran ini dikeluarkan apabila mencapai markah salah laku mencapai 100 dan ke atas. Hukuman ini boleh juga dikenakan bagi kes-kes khas, mengikut pertimbangan Pengetua. Prosedur hukuman buang sekolah adalah seperti berikut;

  1. Keluarkan Surat Pertuduhan buang sekolah (dari sistem)
  2. Panggil murid untuk dibicarakan atau diambil pengakuan
  3. Serahkan Surat Pertuduhan buang sekolah.
  4. Murid diberi peluang untuk membuat Surat Rayuan dalam tempoh 14 hari.
  5. Selepas murid menghantar Surat Rayuan, atau selepas tempoh 14 hari (mana-mana yang terdahulu) Pengetua boleh membuat pertimbangan sama ada untuk membuang atau tidak murid berkenaan.
  6. Jika dihukum buang sekolah, gunakan borang dalam sistem.

6.2.6 Amaran-Amaran Lisan

Amaran ini dikeluarkan dari semasa ke semasa, atau apabila murid melakukan kes-kes salah laku.

6.2.7 Hukuan Rotan – Kes Merokok

Hukuman ini adalah mengikut pekeliling berkaitan kes merokok.

6.3 PEMULIHAN

6.3.1 KERJA AMAL

Kerja Amal adalah satu bentuk hukuman yang boleh dijalani oleh murid-murid secara sukarela. Sistem e-Disiplin menawarkan 2 kali kerja amal bagi setiap Amaran Disiplin yang diberikan kepada murid-murid.

Syarat-syarat Kerja Amal adalah seperti berikut;

  1. Dijalani di luar waktu pembelajaran dan pembelajaran, atau di luar waktu persekolahan
  2. Kerja-keja yang dilaksanakan tidak bermaksud menggantikan kerja rutin pekerja-pekerja / kakitangan sekolah.
  3. Kerja-kerja yang tidak terlalu berat atau membebankan murid
  4. Dikawal selia oleh guru
  5. Boleh juga melibatkan kerja-kerja kemasyarakatan di luar sekolah

6.3.1.1 JENIS KERJA AMAL

Jenis-jenis Kerja Amal yang disenaraikan dalam e-Disiplin adalah seperti berikut;

KERJA AMAL

KA01

MENOLONG GURU DALAM KECERIAAN SEKOLAH

KA02

KERJA-KERJA LANSKAP/TANAM DAN JAGA POKOK BUNGA DLL

KA03

KERJA MENGECAT/MURAL/KERJA-KERJA BERAT

KA04

KERJA-KERJA MULIA-PERTOLONGAN CEMAS

KA05

KESUNGGUHAN KETIKA DI SURAU-RAJIN/TERTIB/TEKUN

KA06

KOMITMEN UNTUK DATANG AWAL KE SEKOLAH

KA07

RINGAN TULANG-SUKARELA MENOLONG GURU

KA08

MEMBERSIH DAN MENCERIAKAN KELAS

KA09

MEMBERSIH DAN MENYUSUN BILIK-BILIK KHAS

KA1O

MEMBERSIH KAWASAN PERSEKITARAN SEKOLAH

KA11

MEMBAIKI DAN MEMBAIK PULIH PERALATAN SEKOLAH

KA12

MEMBERI MAKLUMAT YANG BERGUNA KEPADA SEKOLAH

KA13

AMALAN JIMAT CERMAT (AIR, ELEKTRIK DLL)

KA14

AKTIF DALAM AKTIVITI KEMASYARAKATAN

KA15

PENGLIBATAN IBU BAPA / PENJAGA DALAH AKTIVITI SEKOLAH

KA16

AKTIVITI-AKTIVITI LAIN YANG MENZAHIRKAN NILAI-NILAI MURNI

6.3.1.2 MARKAH KERJA AMAL

Markah Kerja Amal terdiri daripada 3, 5, dan 10. 3 bermaksud Kerja Amal yang dianggap ringan. Markah 5 bermaksud Kerja Amal yang sederhana, dan markah 10 bermaksud Kerja Amal yang dianggap berat.

Penetapan markah mestilah berdasarkan kelulusan Pengetua dan GPK HEM.

6.3.2 BIMBINGAN DAN KAUNSELING

Bimbingan dan Kaunseling merupakan elemen yang penting dalam usaha memulihkan murid yang bermasalah. Konsep bimbingan dan kaunseling di sini ialah aktiviti khusus dan berfokus kepada individu murid yang dikenal pasti sebagai bermasalah, dan bukannya aktiviti yang dibuat secara umum.

6.3.2.1 JENIS KAUNSELING

Pelbagai jenis aktiviti bimbingan dan kaunseling boleh dilaksanakan. Antaranya kaunseing individu dan kaunseling kelompok, yang berfokuskan murid bermasalah. Selain kaunseling individu dan kelompok, aktiviti lain juga boleh dilaksanakan seperti Kem Waja Diri.

6.3.2.2 PROGRAM LAIN (Sokongan)

Aktiviti sokongan juga perlu dilaksanakan, khususnya yang berbentuk pencegahan dan pemulihan. Setelah mengetahui masalah sebenar murid-murid langkah-langkah pemulihan dan pencegahan hendaklah diambil secara lebih drastik. Sebagai contoh, masalah ponteng kelas. Antara langkah pemulihan adalah kem khusus untuk murid-murid yang suka ponteng kelas. Di samping itu, langkah pencegahan juga boleh diusahakan oleh pihak sekolah.

Jadual pemarkahan e-Disiplin

FORMULA TANPA KERJA AMAL

TAMBAHAN

JUMLAH

KAUNSELING

MATA

MARKAH

TINDAKAN

KERJA AMAL

BAKI

(MIN)

3 - 19

AMARAN LISAN

20

20 - 30

AD1

0

20

1

10

31 - 40

AD2

0

30

1

41 - 59

PEMANTAUAN / BIMBINGAN

3

30

60 - 70

AD3 (GANTUNG)

0

60

1

71 - 79

BIMBINGAN INTENSIF

2

20

80 - 90

AD4 (T/S)

0

80

1

20

100

AD5 (BUANG)

100

5

9

FORMULA DENGAN KERJA AMAL

TAMBAHAN

JUMLAH

KAUNSELING

MATA

MARKAH

TINDAKAN

KERJA AMAL

BAKI

(MIN)

3 - 19

AMARAN LISAN

20

20 - 30

AD1

(-)20

0

1

30

31 - 40

AD2

(-)20

10

1

41 - 59

PEMANTAUAN / BIMBINGAN

4

50

60 - 70

AD3 (GANTUNG)

(-)20

40

1

71 - 79

BIMBINGAN INTENSIF

3

40

80 - 90

AD4 (T/S)

(-)20

60

1

90 - 100

3

40

100

AD5 (BUANG)

180

100

5

80

14

7 PERANAN PERSONEL

e-Disiplin menggariskan peranan setiap personel yang ada kaitannya dengan uruan disiplin sekolah

7.1 PERANAN GURU BESAR / PENGETUA

  1. Membuat keputusan/tindakan serta menandatangani surat gantung dan buang sekolah.
  2. Mengesahkan Borang Salahlaku (BSL)
  3. Mengarah siasatan kes salahlaku.
  4. Mengarah SU Disiplin memanggil mesyuarat.
  5. Melapor/merujuk PPD/JPN bagi kes khas dengan segera.
  6. Mengarah murid menjalani kaunseling.
  7. Mengarah murid membuat kerja amal.
  8. Menandatangani surat pertuduhan.
  9. Menandatangani surat tunjuk sebab
  10. Menandatangani surat hukuman
  11. Menjatuhkan hukuman
  12. Berbincang dengan ibu bapa/penjaga
  13. Memantau pelaksanaan sistem e-Disiplin

7.2 PERANAN GPK HEM

  1. Menerima laporan daripada SU Disiplin bagi menandatangani surat amaran disiplin 1, 2 dan tunjuk sebab.
  2. Mengesahkan Borang Salahlaku (BSL)
  3. Memaklumkan dan menghubungi ibu bapa/ penjaga murid yang menerima surat amaran disiplin.
  4. Mengarah murid membuat kerja amal.
  5. Mengarah murid menjalani sesi kaunseling
  6. Bertindak sebagai Timbalan Pengerusi semasa mesyuarat Jawatankuasa disiplin.
  7. Mengambil tindakan terhadap maklum balas murid / penjaga.
  8. Memfailkan surat akujanji antara murid dengan pihak sekolah.

7.3 PERANAN SETIAUSAHA DISIPLIN

  1. Mencatat minit mesyuarat Jawatankuasa Disiplin Sekolah.
  2. Menyiasat kes salahlaku.
  3. Mengambil pengakuan murid /saksi/guru.
  4. Menerima atau menolak borang BSL setelah siasatan dibuat.
  5. Mencetak surat amaran disiplin untuk ditandatangani oleh pengetua/ Guru Besar/ Penyelia Petang/PK HEM.
  6. Mencadangkan murid menjalani sesi kaunseling dan kerja amal.
  7. Memasukkan maklumat salahlaku / kerja amal ke dalam sistem.
  8. Mengemaskini/simpan BSL.
  9. Memfailkan salinan surat amaran , akujanji yang telah dikeluarkan.
  10. Menyediakan analisa laporan bulanan/ tahunan.
  11. Menyelaras program disiplin sekolah

7.4 PERANAN GURU BIMBINGAN DAN KAUNSELING

  1. Menjalankan sesi kaunseling individu.
  2. Menjalankan sesi kaunseling kelompok.
  3. Menjalankan sesi bimbingan individu dan kelompok.
  4. Menjalankan sesi kaunseling intervensi
  5. Membuat lawatan ke rumah murid .
  6. menyelaraskan program pengukuhan murid seperti kem jati diri, ceramah dan lain lain.
  7. Memasukkan maklumat sesi kaunseling ke dalam sistem e-Disiplin
  8. Menyelaras program disiplin sekolah

7.5 PERANAN GURU

  1. Memantau salahlaku di kalangan murid.
  2. Memberi bimbingan kepada murid
  3. Mengisi BSL.
  4. Mengisi borang ponteng berterusan / berkala dan menghantar kepada SU Disiplin.
  5. Membantu tugas SU Disiplin.
  6. Menentukan jenis kerja amal, menyelia dan memberikan markah.

7.6 PERANAN MURID

1. Berkerjasama dengan semua guru.

2. Murid membuat pengakuan dalam Borang Salah Laku (BSL) semasa sesi siasatan oleh SU Disipin Sekolah.

3. Memberi makumat yang tepat semasa soal siasat.

4. Murid perlu membela diri dan membuat rayuan sebelum hukuman dijatuhkan.

5. Murid perlu mengikuti sesi kaunseling sebelum/selepas menerima hukuman.

6. Menjalankan kerja amal untuk mengurangkan markah salah laku

7. Mengikuti aktiviti pemulihan yang dijalankan oleh pihak sekolah

7.7 PERANAN IBU BAPA / PENJAGA

1. Berkerjasama dengan pihak sekolah utuk mengawal disiplin anak.

2. Ibu bapa/penjaga hendaklah mengambil maklum dan perhatian sewajarnya apabila

pihak sekolah mengeluarkan Amaran Pertama (Bertulis) dengan mengubungi pihak

sekolah atau hadir sendiri ke sekolah.

3. Ibu bapa/penjaga perlu hadir ke sekolah untuk membincangkan kes salah laku anak

mereka selepas Amaran Kedua (Bertulis) di keluarkan oleh pihak sekolah.

4. Ibu bapa/penjaga perlu berkerjasama hadir ke sekolah sebagai saksi dalam proses

menandatangi Aku Janji Murid selepas anak mereka menjalani hukuman Gantung

Sekolah.

5. Ibu bapa/penjaga hendaklah mengemukakan rayuan bertulis kepada Pengarah Pelajaan

Negeri dalam tempuh 30 hari apabila sekolah mengambil tindakan Buang Sekolah ke

atas anak mereka.

7.8 PERANAN PEJABAT PELAJARAN DAERAH

1. Membuat siasatan kes-kes khas.

2. Menerima laporan kes-kes khas dari sekolah.

3. Memantau pelaksanaan dan dokumen e-Disiplin

7.9 PERANAN JABATAN PELAJARAN

1. Menerima laporan kes khas dari Pejabat Pelajaran Daerah.

2. Menerima dan menyelesaikan kes-kes rayuan buang sekolah.

3. Memantau pelaksanaan dan dokumen e-Disiplin.

7.10 PERANAN JKK / MAJLIS PENDUDUK

1. Menerima laporan disiplin murid-murid daripada pihak sekolah

2. Berbincang dengan penjaga murid berkenaan

3. Memantau murid-murid berkenaan di kawasan masing-masing

4. Mengatur program berkaitan motivasi diri

8 OPERASI SISTEM

8.1 TERAS OPERASI

Sistem beroperasi secara automasi. Antara maklumat yang diperlukan oleh sistem adalah;

8.2 Maklumat murid (Diimport dari data SMM)

8.3 Maklumat guru

8.4 Maklumat salah laku (Borang Saman)

8.5 Maklumat kerja amal

8.6 Maklumat respon penjaga

8.7 Maklumat sesi kaunseling

8.8 Maklumat akujanji

8.9 KEUPAYAAN SISTEM

8.9.1 AMARAN DISIPLIN

Sistem memberikan petunjuk jika seseorang murid perlu dikenakan tindakan disiplin. Berikut ialah tindakan disiplin yang disediakan oleh sistem

a. Amaran Disiplin Pertama (AD1)

b. Amaran Disiplin Kedua (AD2)

c. Gantung Sekolah (AD3)

d. Amaran Akhir (AD4)

e. Buang Sekolah (AD5)

f. Hukuman rotan (Kes menghisap rokok)

8.9.2 TANDA RUJUKAN KAUNSELING

Sistem juga mengeluarkan tanda secara automasi jika seseorang murid perlu dirujuk kepada kaunseling.

8.9.3 MENCETAK BAHAN

Sistem menyediakan pelbagai bahan untuk dilihat atau dicetak;

a. Laporan Bulanan

i. Laporan kes disiplin

ii. Laporan jenis kes

iii. Laporan mengikut tingkatan

iv. Laporan penglibatan guru

v. Laporan tindakan disiplin

vi. Laporan kerja amal

vii. Laporan sesi kaunseling

viii. Laporan respon penjaga

b. Laporan Tahunan

i. Laporan kes disiplin

ii. Laporan jenis kes

iii. Laporan mengikut tingkatan

iv. Laporan penglibatan guru

v. Laporan tindakan disiplin

vi. Laporan respon penjaga

vii. Laporan kerja amal

viii. Laporan sesi kaunseling

ix. Laporan ponteng sekolah

x. Laporan pergerakan murid

xi. Laporan disiplin berdasarkan lokasi

c. Laporan lengkap disiplin seseorang murid

d. Senarai pelajar bermasalah

e. Laporan disiplin semasa (Ranking pelajar)

f. Statistik disiplin

g. Senarai murid untuk rujukan kaunseling

h. Surat Akuan sahsiah murid

8.9.4 IMPORT / EKSPORT

Untuk memudahkan pengurusan disiplin, sistem menyediakan menu untuk mengeksport dan mengimport data.

9 PENUTUP

Pelaksanan e-Disiplin secara menyeluruh dan mantap pastinya dapat mengurangkan masalah disiplin, dan mewujudkan iklim sekolah yang lebih baik.

No comments:

Anda mungkin juga tertarik :

Related Posts with Thumbnails

MY ads

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts